Resipi.net Knowledge Base Software Logo  
Peti Besi Resipi.Net
Dapur Berasap Selepas Online  
Knowledge Base Home | Sign Up as Writer Sign Up Login
Home > Semua Kategori > Aneka Roti dan Pastri > Roti Naik
Question Title Roti Naik

Roti Naik
Sumber : Roziyati

Bahan-bahan

400gm tepung roti
100gm tepung superfine
290gm air (saya jadikan 250ml je)
40gm tepung susu (utk senang sukat, saya guna 50gm)
180gm soft brown sugar
100gm margerine/butter
11gm yeast
yellow color
1tsp vanilla

Semua masukkan dalam BM. Jika tiada BM, boleh uli menggunakan tangan.

Nota :

* saya dapati adunan ni agak lembik sket...ala2 adunan cakoi gitu. so, masa nak bentukkan jadi bun, perlu tabur tepung pada meja & sapu tepung pada tangan. saya bentukkan agak2 sebesar bola golf (sebelum adunan kembang)....dapatlah 16 biji.

* saya bakar pada suhu 190c selama 17 minit

* atas permukaan bun tu saya sapu dengan sedikit kuning telur sebelum dibakar. bila dah siap bakar, kuar aje dari ketuhar terus saya sapu permukaan roti tu dengan margerin. bila buat cenggini, permukaan roti nampak cantik dan berkilat.

* saya gunakan tepung gandum semata2 sebab tepung roti & tepung superfine yilek-pochik....

* tepung susu tu saya gantikan dengan krimer serbuk sebab tepung susu pun yilek-pochik...

utk lukis muka/corak kat roti tu, senang je teknik saya. guna lidi sate, celup dalam pewarna (dalam kes saya, pewarna coklat), pastu lukislah apa2 yang patut. ada gak saya try taruh choc chip sebagai mata, tapi, pikir2 balik, tetap akan messy sebab choc chip tu mencair.

oooppps, almost terforgot. saya bakar pada suhu 190c, tapi, saya kurangkan tempoh pembakaran (mula jadi 15 minit, tapi, hangit sket. kalau 13 minit, sedang elok je). lagi satu, resipi yang saya pepandai pinda ni....bila sapu kuning telur kat atas, kurang cantiklah hasilnya. so, ada 2 opsyen....samada guna resipi asal dari roziyati ataupun tak yah sapu kuning telur tu.

 

Resipi dimasukkan oleh: jeni Resipi ini telah dikunjungi sebanyak 18256 times kali.
Klik di sini untuk melihat semua resipi di bawah kategori Aneka Roti dan Pastri .
File Attachments File Attachments
Tiada attachment file yang bersangkutan dengan resipi ini.
Berapakah bintang yang anda berikan pada resipi ini?
User Comments Feedback Pengunjung Add Comment
User Comment cheezenachos@gmail.com on Wed, Oct 4th, 2006 at 12:31 AM
resepi roti naik mmg mcm tu. roti ni slalunya dtg dr sebelah johor. roti tu bukan mcm roti yg biasa kita mkn. dia ala2 cake sket. sejenis roti yg berat dan lembab.
User Comment muhdelmee@yahoo.com.my on Thu, Aug 21st, 2008 at 3:20 PM
kalo nak cari roti naik yang original ada kat bandar muar banyak kat warong2, bentuk bulat dan warna kuning..memang sedap..!
User Comment muhdelmee@yahoo.com.my on Thu, Aug 21st, 2008 at 3:22 PM
roti ni banyak kat muar johor..
Related Questions Resipi Berkaitan
  1. Sardine Roll
  2. Pizza Goreng
  3. Roti Gulungan Sardin Anim
  4. Cream Puff
  5. Homemade Roti Canai
  6. Chicken Pie
  7. Roti Kentang
  8. Roti Sandwich
  9. Temosa Makteh
  10. Pizza Yanti
  11. Bun Sosej Mini
  12. Chocolate Toffee Biscotti
  13. Kebab Zunita
  14. Cream Cheese Tart Yanti
  15. Mexican Bun
  16. Sweet Bun
  17. Burger Bun
  18. Chicken Pie Jeni
  19. Cheese Bun
  20. Roti Bawean
  21. Boston Banoffee Pie
  22. Pai Beri Biru
  23. Shepherd’s Pie
  24. Cheddar Cheese Bread
  25. Sweet Dinner Rolls
  26. Pratha Kak Nor
  27. Traditional Sweet Scones
  28. Shawarma Daging
  29. Dark Chocolate Bread
  30. Horlick Milk Loaf
  31. Roti Teh Hijau Jepun
  32. Monkey Bread
  33. Sunflower Seed Loaf
  34. Whole Grain Orange Bread
Article Information Maklumat Tambahan
No Resipi: 8
Dimasukkan: 2006-08-18 10:50 AM
Rating: 3 Stars
 
Article Options Opsyen Resipi
Print Question Print Resipi Ini
Email Question Email Resipi kepada Kawan
Export to Adobe PDF Eksport ke PDF File
Export to MS Word Eksport ke MS Word
Bookmark Article
 
Search Knowledge Base Cari Peti Resipi
Google
   Copyright © ALL RIGHTS RESERVED 2007 Resipi.Net  

Powered by PHPKB Knowledge Base Software